Artistieke expressie aanmoedigen en cultuur toegankelijker maken voor iedereen
Wij zijn sterk verbonden met het culturele en artistieke leven in ons land. Cultuur en artistieke expressie steunen is een fundamenteel aspect van onze maatschappelijke betrokkenheid.
Onze belangrijkste partnerships onderhouden wij met de Koningin Elisabethwedstrijd, de Koninklijke Muntschouwburg, BOZAR, Flagey, het Festival van Vlaanderen, en Cultuur in de Cinema. Verder hebben wij een sponsoringovereenkomst met drie grote Belgische musea voor hedendaagse kunst.
Die partnerships willen cultuur meer toegankelijk maken, in het bijzonder voor jongeren. Daarenboven maken ze het mogelijk om exclusieve evenementen te delen met klanten en zakenrelaties.
Wij zijn bijzonder trots dit prestigieuze evenement elk jaar opnieuw te kunnen ondersteunen.
De Koningin Elisabethwedstrijd werd voor het eerst in 1937 gehouden. Ze geldt nog steeds als één van de meest kwalitatieve en befaamde klassieke muziekconcours ter wereld en staat open voor jonge topmusici van elke nationaliteit.

Ieder jaar nodigt BNP Paribas Fortis in samenwerking met Jeugd & Muziek en Jeunesses Musicales een 500-tal jonge muziekliefhebbers uit voor de halve finale. Voor het concert krijgen zij een inleiding door een professionele muzikant.
De sessies wisselen jaarlijks af tussen viool, piano en zang. Om de twee jaar is er vóór elke instrumentale sessie (piano of viool) ook een wedstrijd voor componisten. Het winnende werk geldt dan als opgelegd finalestuk.
Na iedere wedstrijd organiseert BNP Paribas Fortis in heel België een reeks privé concerten met één of meerdere laureaten voor klanten. Alle genodigden ontvangen na zon’ privé concert een onuitgegeven CD met de mooiste moment uit de halfe finale en de finale van de gekozen laureaat. De voorbije jaren toerde de bank onder meer met de Bulgaarse Evgeni Bozhanov, de Russische Andrey Baranov, de Israëlische Boris Giltburg en onze eigen Thomas Blondelle. Doel is deze jonge virtuozen podiumervaring te bieden, en vaak ook een springplank naar een ruimere internationale carrière.
Verder willen wij cultuur toegankelijk maken voor een breed publiek.
www.cmireb.be
Sinds 1982 werken wij samen met de Koninklijke Muntschouwburg, een internationaal gerenommeerd operahuis.
Doel: de liefde voor het lyrisch en choreografisch repertoire – opera, theater, moderne dans, concerten, recitals – delen met een divers publiek.
Wij nodigen geregeld klanten en zakenrelaties uit om de markantste werken te ontdekken of te herontdekken.
Wij zijn ook de unieke partner van GO!PERA, een formule die jongeren van minder dan 30 jaar een korting van 30% biedt op alle voorstellingen in de Munt.
Onder de noemers A Night at the Opera, Campus Opera en Education through the arts ontdekken jonge mensen de opera in al haar aspecten én samen met mensen uit hun eigen leefwereld: pop- en rockartiesten, leerkrachten en vrienden.
www.demunt.be

Wij zijn een enthousiaste structurele partner van het Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR) in Brussel.
BOZAR heeft een uitgebreid, multidisciplinair, en gevarieerd aanbod van tentoonstellingen, festivals, concerten, films, conferenties…
BOZAR beschouwt het als een erezaak om deze culturele rijkdom toegankelijk te maken voor een breed publiek van kinderen, jongeren en gezinnen. Het cultuurhuis stimuleert ook de contacten tussen publiek en productiemakers, acteurs en regisseurs.
Elk jaar ontvangt BOZAR een miljoen bezoekers uit België en de buurlanden, voor de tentoonstellingen zelfs uit andere continenten.
BOZAR staat internationaal op de kaart, het zet tentoonstellingen en festivals op met buitenlandse partners. Vaak nemen andere instellingen haar exposities over en brengen ze naar Parijs, Londen, Milaan, New York, Istanbul, Mexico, Peking…
Wij gebruiken onze voorkeurspositie graag om klanten en contacten te verwennen met een onvergetelijke ervaring: nocturnes, expo’s, business seats, enz.
Zo verdeelden wij in 2014 niet minder dan 20.000 gratis tickets voor de tentoonstellingen As sweet as it gets van de Belgische artiest Michaël Borremans en Sensatie en Sensualiteit – Rubens en zijn erfenis. Bovendien schonken wij in het kader van BOZAR’s Family Day in april 2014 een aantal plaatsen aan kinderen en hun ouders in moeilijkheden.
www.bozar.be
Als partner van Flagey, dat in 2013 75 jaar bestond, steunen wij de culturele diversiteit. Deze ‘oude dame’ van de cultuur is springlevend, met een originele en gevarieerde programmatie rond klassieke en hedendaagse muziek, jazz, wereldmuziek en film. Klanten van BNP Paribas Fortis genieten een korting van liefst 30% (*).
Het hele jaar door zowel voor klanten als voor niet-klanten ‘Nice Price by BNP Paribas Fortis’-evenementen tegen zeer voordelige prijzen.
Anima, het internationaal filmfestival van de animatiefilm van Brussel, en Shanti! Shanti! zijn enkele vooraanstaande evenementen die met onze steun georganiseerd worden in Flagey.
Flagey fungeert ook als thuisbasis voor de eerste ronde en de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd, een aantal Muntproducties en een deel van het Festival van Vlaanderen / Klarafestival, wat voor een mooie link zorgt tussen onze verschillende culturele partners.
(*) Indien betaald met een BNP Paribas Fortis-bankkaart.
www.flagey.be
Het Festival van Vlaanderen is een hoogstaand cultureel initiatief dat op verschillende locaties muzikale evenementen aanbiedt.
Wij steunen verschillende sociale projecten in de marge van het festival.
Een ervan is Shanti! Shanti!, een bont koor van kinderen tussen 7 en 13 jaar met uiteenlopende socio-culturele achtergronden. De jonge koorleden delen enthousiast en met plezier hun liefde voor muziek. Ze fleuren menig wijkfeest en festival op.

Op een autoloze zondag zetten medewerkers van BNP Paribas tijdens het Havenfestival van Gent zich vrijwillig in om mensen met een visuele beperking op een tandem van het ene openluchtconcert naar het andere te brengen.
De Gentse editie van het Festival van Vlaanderen bundelt de sociale initiatieven onder de gemeenschappelijke noemer ‘Care to Share’.
Dat programma biedt iedereen, kansarme kinderen, slechtzienden, mensen met een visuele beperking, bewoners van rusthuizen en patiënten in ziekenhuizen, de mogelijkheid om een of verschillende concerten van het Festival bij te wonen.
Musici, begeleiders en vrijwilligers zetten zich enthousiast in aan de zijde van het Festival van Vlaanderen en BNP Paribas Fortis om deze verschillende projecten tot een goed einde te brengen.
www.gentfestival.be

WIELS, Centrum voor Hedendaagse Kunst
In 2011 sloot BNP Paribas Fortis een partnership met het Museum Dhondt-Dhaenens in Deurle, de MAC’s in Grand-Hornu en WIELS, Centrum voor Hedendaagse Kunst, in Brussel.
In 2014 verdeelde de bank 30.000 gratis tickets aan klanten, zakenrelaties en medewerkers voor de tentoonstellingen De toets van de schilder – Biënnale van de Schilderkunst (Museum Dhondt-Dhaenens), Ecolalia van de Belgische kunstenares Ana Torfs (WIELS) en Ce tant curieux musée du monde (MAC’s).
Die samenwerking biedt steun aan hedendaagse kunstenaars, een politiek die volkomen past in de duurzame en multiculturele visie van BNP Paribas.
www.museumdd.be
www.grand-hornu.eu
www.wiels.org